Saturday, July 31, 2010

Mengapa Tidak Satu Hati !!!

Bismillah...

Setelah agak lama blog ini dikunci dan tidak berkongsi idea dengan mujahid mujahidah 
semua , InsyaAllah kali ini , Dapat kita mengemukakan idea-idea yang inovatif untuk dikongsi bersama dan kita akan bersama-sama mencari kebenaran dalam kehidupan kita , Apa yang dikatakan sebagai realiti hidup dan tugas kita sebagai seorang khalifah di muka bumi ini . seperti yang pernah ana katakan dulu , Dunia ini ibaratnya sudah bermain-main dengan penghuninya , Ya , dan kita semua adalah penghuninya . Sebelum bermulanya madah kata berkaitan tajuk kali ini , ingin ana berikan satu hypothesis mungkin . Semakin Berkurang Kemajuan Dunia Semakin Meningkat Keimanan Manusia Pada Penciptanya . Sebaliknya , Semakin Meningkat Kemajuan Dunia Semakin Meningkat Kealpaan Manusia Pada PenciptaNya . MV hypothesis yang pertamanya adalah kemajuan dunia dan RVnya adalah keimanan manusia pada penciptaNya.

Konklusi disini adalah ,  Responding Variable(RV) adalah Keimanan Manusia pada PenciptaNya. Jika dalam Sains kita tidak akan mendapat hasil yang baik ataupun RV yg tepat jika eksperimen yang kita lakukan itu salah. Maka , Eksperimen yang kita lakukan adalah sia-sia , hanya sekadar 'permainan' dan syarat untuk mengambil markah PEKA . Tiada mutu dalam eksperimen kita . Justeru , begitu juga dengan kehidupan kita , Keimanan Kita Kepada Allah untuk mendapat redhaNya adalah RV hidup kita , jika kita tidak mengamalkan hidup kita berlandaskan SYARIAT ALLAH , maka , hasil yang kita akan dapat di akhirat kelak adalah amat pedih. Satu yang bebeza untuk kita berbanding eksperimen sains itu , WE CANNOT REPEAT EXPERIMENT . Hidup kita di DUNIA hanyalah sekali . Platform kita untuk ke syurga adalah dunia . Jadi , hiasilah hidup kita di dunia ini dengan perkara yang berlandaskan syariat .


Satu Hati ! pada pandangan antum semua , apakah maksudnya ? Ayuh , bagi pendapat , mungkin ana dapat huraikan perkataan itu mengikut fikiran ana sahaja , justeru , ana mohon kepada Mujahid dan Mujahidah semua , kongsikan pengetahuan antum semua tentang SATU HATI ini. Bagi ana sendiri , SATU HATI adalah kita semua , Umat Islam seluruhnya , Tidak mengira bangsa atau negara , Apa yang kita pegang hanyalah bersatu kita umat Islam untuk agama kita ,Tetapi ,  Tidak ana nafikan kita juga harus bersatu bersama Cina , India dan juga masyarakat lain yg Non-Muslim(Kafir Zimmi) jika di Malaysia ini . 


Tetapi , apa yang menjadi persoalan utamanya adalah masyarakat Islam sekarang ini sudah berpecah-belah , masing-masing mengikut haluan masing-masing dengan kemunculan pelbagai puak , kita(umat Islam) sekarang sudah kembali ke zaman jahiliah sebelum kedatangan Islam , semangat ASSABIAH terus meningkat , perbezaan mazhab dijadikan ukuran , berpuak-puak , Syiah , Fahaman Wahabi , Ahlussunnah Wal Jamaah , Jabariah , Qadariah dan yang paling teruknya adalah pegangan politik yang berlainan dijadikan alasan untuk bermusuhan walaupun satu bangsa satu agama . 

Apa gunanya kita bermusuhan jika ia mendatangkan keburukan ? Tolong Jawab ! Mungkin contoh ini terlalu besar untuk dijadikan petunjuk , kita beralih kepada skop yang lebih kecil , perhatikan keadaan sekeliling , jika antum adalah pekerja di pejabat , dalam satu pejabat itu mesti ada yang tidak berpuas hati dan berlaku pergaduhan , jika kita sebagai seorang pelajar sekolah , mesti ada dalam sekolah kita pergaduhan , isu-isu negetif yang berlaku dalam sekolah kita . Ataupun yang lebih kecil lagi dalam keluarga kita sendiri ,  Inilah yang menjadi masalah sekarang. Jika tempat kecil pun boleh wujud perpecahan , pergaduhan , apatah lagi dunia yang besar ini. Semakin hari semakin teruk.

Justeru , marilah kita satukan ummah ini. Yang semakin mundur, biarpun hanya kecil usaha itu namun ia besar dimata Allah jika dilakukan dengan baik. Bermula di rumah kita , jangan bergaduh , kemuan di sekolah atau pejabat dengan kawan-kawan kita ataupun 'musuh-musuh' kita. Jika kita mampu bersatu di tempat-tempat itu maka InsyaAllah satu hari nanti kita akan berjaya menyatukan seluruh Umat manusia. Jangan ditanya bilakah suatu hari itu , yang penting kita laksanakan.

Bagaimana kita ingin bersatu membebaskan Palestin jika kita masih berpecah-belah kerana hal yang remeh-temeh.Ayuh bersama kita kembalikan kegemilangan Islam seperti dulu , Mereka berjaya kerana mereka bersatu atas dasar Islam. Perbezaan bangsa,politik, dan fahaman tidak menjadi penyebab. Jatuhnya Mereka adalah kerana mereka mula berselisih pendapat . Ayuh , Ulangi sejarah kegemilangan Islam tetapi jangan kita ulangi sejarah kejatuhan umat Islam.

Semoga Hidup Kita Semua Diberkati OlehNya.


 Catatan Mujahid Allah          
Adhamza              
010810                   



 







Sekian !!!

0 comments:

Post a Comment

 
Template by STR from Minima retouched by Nyahoo | ics - id | ADxMenu |